Ostarit. Miksi niiden täytyy olla niin järjettömän rumia?
8 thoughts on “Ostarin helmi”
Ovatko? Kauneus on katsojan silmässä.
Onneksi ostareita puretaan (ellei suojelupäätös ehdi) ja tilalle rakennetaan uljasta, uutta maailmaa: lasia ja terästä. Onhan se hienoa… kuka kaipaisikaan halpoja partureita, halpaa olutta, halpaa rihkamakauppaa, halpamyymälää tai halvalta haisevia pultsareita. Tulos tai ulos.
Lähinnä en kaipaa ostariarkkitehtuuria. :-)
Riitta kysyy, miksi ostarit ovat rumia. On hyvä, että arkkitehtuurin estetiikasta syntyy keskustelua!
Uskoisin syitä olevan useita – samantapaisia syitä löytyy itse asiassa kaiken rumaksi koetun rakentamisen taustalta:
– rakentamisessa ei alun perinkään ole tavoiteltu kauneutta, vaan jotakin ihan muuta, useinmiten halpuutta tai mahdollisimman nopeaa toteutusta; rakennus siis todellakin ON RUMA!
– rakennus on alunperin tehty liian trendikkääksi, eikä muoti ole kestänyt aikaa; rakennus on muuttunut arvokkaasta irvokkaaksi, vähän kuin keisarin uudet vaatteet – joku muu kuin arkkitehti olisi heti osannut sanoa, että se on ja tulee olemaan ruma…
– esteettisyyskäsitys on muuttunut ajan saatossa (esim. 20-luvun klassismia, josta edustavimpia esimerkkejä lienevät Koneen&Sillan kortteli Helsingin Vallilassa ja Puukäpylän asuinalue niin ikään Helsingissä, pidettiin tässä välillä kelvottoman rumana ja kamalana, purkukelpoisena. Kuinka monen mielestä 20-luvun rakennukset NYT joutaisivat rumina purkuun?); rakennus ei eräässä mielessä olekaan ruma, vaan aikamme arvot ovat hetkellisesti erit ja saattavat myöhemmin jälleen muuttua
– “maallikko” ei näe rakennuksen yhteyttä aikaan, jona se rakennettiin, siis sen ajan ihanteita, tyylejä, elämäntapaa, rakennuksen alkuperäisiä toimintoja jne.; “kauneus” aletaan nähdä tiedon lisääntyessä. Tätäkin tarkoittaa lause “kauneus on katsojan silmissä”.
– rakennus on saatettu aikojen kuluessa pilata osaamattomilla muutoksilla, laajennuksilla tai saneerauksilla, jotka ovat tuhonneet edelliset kaikkien (siis muidenkin kuin maallikoiden) näkyviltä; rakennus on siis pilattu ja se on ikään kuin vahingossa muuttunut rumaksi.
– tai sitten valittu suunnittelija ei ole vaan osannut hommiaan. Mutta voisiko näinkin olla? ;)
Ostarienkin rumuuteen löytyy varmaan vähintäänkin osasyitä edellämainituista. Puhutaan myös rumuuden estetiikasta. Joskus joku juttu voi olla rumuudessaankin omalla tavallaan viehättävä. Eletty elämä luo merkityksiä sinnekin, missä välitön esteettinen elämys ei sitä tee.
Ai jaa, minusta vanhat ostarit ovat etupäässä apaattisia muotoilultaan, ränstyneitä ja toisinaan suorastaan surullisen ponnettomia kyhäelmiä. Kyllä, kyseessä on ihan silkka mielipide. Ehkä aika sytyttää nostalgian.
Jossain vuosikymmeniä vanhassa aikakauslehdessä muuten hirviteltiin vanhojen jugend-talojen kolhoutta ja epäkäytännöllisyyttä. Ei, valitettavasti en muista missä.
Ideapark esim. huippuhieno, no ei oo, mutta ei nyt silmääkään särje.
Onko väliä.
Ihan vaan lukijoille tiedoksi, että Jyväskylän keskustassa oli aikoinaan ravintola Ostarin Helmi :-)
Ostarien perimmäinen ongelma on se että nykyisin olemassaolevat ostarit eivät ole enää niitä rakennemuutosvuosikymmenten palvelukeskittymiä millaiseksi ne rakennettiin eikä siten nähdäkseni pelkkää rakennusta suojelemalla pystytä suojelemaan katoavaa kaupunkimaisemaa vaan ostarit ovat enää pelkkiä keskareita joista löytyy lähinnä yleensä kalteri-ikkunainen R-kioski, umpeenteipatuilla ikkunoilla sisäänsäsulkeutuva alepa ja pari kolme karaokekeskarikippolaa.
Se mitä niille pitäisi tehdä olisi se että pari edustavinta jätettäisiin museoviraston suojaan edustamaan vuosikymmeniä jolloin agraariyhteiskunta kaupungistui ja kaupungiosien suunittelun punaisena lankana oli neuvostoromanttinen betonielementti ja rakentamisen nopeus ja näihin ostareihin vuokrasubventiolla taattaisiin oikeat palvelut, posti, pankki, kirjakauppa,kukkakauppa parturi jne ja tehtäisiin näistä mallikappaleet ajasta jota ei enää ole.
Loppujen perustuksiin voisi kaivaa taas riittävästi rotulia ja lähettää rappiorakennukset kiertoradalle ja tasata paikalle vaikka viheristutuksia..
Ovatko? Kauneus on katsojan silmässä.
Onneksi ostareita puretaan (ellei suojelupäätös ehdi) ja tilalle rakennetaan uljasta, uutta maailmaa: lasia ja terästä. Onhan se hienoa… kuka kaipaisikaan halpoja partureita, halpaa olutta, halpaa rihkamakauppaa, halpamyymälää tai halvalta haisevia pultsareita. Tulos tai ulos.
Lähinnä en kaipaa ostariarkkitehtuuria. :-)
Riitta kysyy, miksi ostarit ovat rumia. On hyvä, että arkkitehtuurin estetiikasta syntyy keskustelua!
Uskoisin syitä olevan useita – samantapaisia syitä löytyy itse asiassa kaiken rumaksi koetun rakentamisen taustalta:
– rakentamisessa ei alun perinkään ole tavoiteltu kauneutta, vaan jotakin ihan muuta, useinmiten halpuutta tai mahdollisimman nopeaa toteutusta; rakennus siis todellakin ON RUMA!
– rakennus on alunperin tehty liian trendikkääksi, eikä muoti ole kestänyt aikaa; rakennus on muuttunut arvokkaasta irvokkaaksi, vähän kuin keisarin uudet vaatteet – joku muu kuin arkkitehti olisi heti osannut sanoa, että se on ja tulee olemaan ruma…
– esteettisyyskäsitys on muuttunut ajan saatossa (esim. 20-luvun klassismia, josta edustavimpia esimerkkejä lienevät Koneen&Sillan kortteli Helsingin Vallilassa ja Puukäpylän asuinalue niin ikään Helsingissä, pidettiin tässä välillä kelvottoman rumana ja kamalana, purkukelpoisena. Kuinka monen mielestä 20-luvun rakennukset NYT joutaisivat rumina purkuun?); rakennus ei eräässä mielessä olekaan ruma, vaan aikamme arvot ovat hetkellisesti erit ja saattavat myöhemmin jälleen muuttua
– “maallikko” ei näe rakennuksen yhteyttä aikaan, jona se rakennettiin, siis sen ajan ihanteita, tyylejä, elämäntapaa, rakennuksen alkuperäisiä toimintoja jne.; “kauneus” aletaan nähdä tiedon lisääntyessä. Tätäkin tarkoittaa lause “kauneus on katsojan silmissä”.
– rakennus on saatettu aikojen kuluessa pilata osaamattomilla muutoksilla, laajennuksilla tai saneerauksilla, jotka ovat tuhonneet edelliset kaikkien (siis muidenkin kuin maallikoiden) näkyviltä; rakennus on siis pilattu ja se on ikään kuin vahingossa muuttunut rumaksi.
– tai sitten valittu suunnittelija ei ole vaan osannut hommiaan. Mutta voisiko näinkin olla? ;)
Ostarienkin rumuuteen löytyy varmaan vähintäänkin osasyitä edellämainituista. Puhutaan myös rumuuden estetiikasta. Joskus joku juttu voi olla rumuudessaankin omalla tavallaan viehättävä. Eletty elämä luo merkityksiä sinnekin, missä välitön esteettinen elämys ei sitä tee.
Ostarit ovat “nostalgista eleganssia” ja kappale katoavaa kaupunkimaisemaa.
Ai jaa, minusta vanhat ostarit ovat etupäässä apaattisia muotoilultaan, ränstyneitä ja toisinaan suorastaan surullisen ponnettomia kyhäelmiä. Kyllä, kyseessä on ihan silkka mielipide. Ehkä aika sytyttää nostalgian.
Jossain vuosikymmeniä vanhassa aikakauslehdessä muuten hirviteltiin vanhojen jugend-talojen kolhoutta ja epäkäytännöllisyyttä. Ei, valitettavasti en muista missä.
Ideapark esim. huippuhieno, no ei oo, mutta ei nyt silmääkään särje.
Onko väliä.
Ihan vaan lukijoille tiedoksi, että Jyväskylän keskustassa oli aikoinaan ravintola Ostarin Helmi :-)
Ostarien perimmäinen ongelma on se että nykyisin olemassaolevat ostarit eivät ole enää niitä rakennemuutosvuosikymmenten palvelukeskittymiä millaiseksi ne rakennettiin eikä siten nähdäkseni pelkkää rakennusta suojelemalla pystytä suojelemaan katoavaa kaupunkimaisemaa vaan ostarit ovat enää pelkkiä keskareita joista löytyy lähinnä yleensä kalteri-ikkunainen R-kioski, umpeenteipatuilla ikkunoilla sisäänsäsulkeutuva alepa ja pari kolme karaokekeskarikippolaa.
Se mitä niille pitäisi tehdä olisi se että pari edustavinta jätettäisiin museoviraston suojaan edustamaan vuosikymmeniä jolloin agraariyhteiskunta kaupungistui ja kaupungiosien suunittelun punaisena lankana oli neuvostoromanttinen betonielementti ja rakentamisen nopeus ja näihin ostareihin vuokrasubventiolla taattaisiin oikeat palvelut, posti, pankki, kirjakauppa,kukkakauppa parturi jne ja tehtäisiin näistä mallikappaleet ajasta jota ei enää ole.
Loppujen perustuksiin voisi kaivaa taas riittävästi rotulia ja lähettää rappiorakennukset kiertoradalle ja tasata paikalle vaikka viheristutuksia..